Gode råd til at få skabt nye rutiner for dig som voksen med ASF

 

Pdf-fil til print

 

  1. Tænk godt igennem, hvordan en mulig fast struktur for disse dage kan se ud. Overfør om muligt så mange rutiner og aktiviteter fra din sædvanlige hverdag. F.eks.: 

Tidspunkter for at stå op og gå i seng

Spisetider

Tidsrum med aktivitet (definer og planlæg gerne forskellige former for aktivitet i forskellige tidsrum)

Tidsrum med pause

Tidspunkt for indkøb (planlæg om muligt indkøb som begrænser antallet af gange, du skal købe ind på en uge).

 

Hold evt. fast i en hverdagsstruktur og en weekendstruktur. Hav i tankerne, at det gælder om at gøre denne usædvanlige tid så forudsigeligt som muligt. Lav et skema med tekst eller piktogrammer, der kan fungere som visuel støtte Overhold strukturen fra dag 1 (bl.a. klokkeslæt) og vær forberedt på, at det kan tage noget tid,før du er fortrolig med strukturen.

 

  1. Hvis I er flere voksne og/eller børn i hjemmet: lav en samlet plan for alle, sådan at I samlet set kan få organiseret tingene under størst mulig hensyntagen til dine og andres behov. Lav et samlet skema, så alle har overblik og ved, hvad de har at holde sig til. Lav evt. et møde i hjemmet, hvor I alle kan tale sammen om, hvordan I tackler de næste uger. 
  1. Sørg for at administrere det areal, du/I har til rådighed. Lav om muligt funktionsinddelinger så du/I sørger for at spise ved spisebordet, arbejde ved arbejdsbordet osv. Hvis I er flere i hjemmet: sørg for et ”safe-space” til dig selv f.eks. en særlig siddeplads - et sted, hvor det er muligt at lukke døren og få alenetid, og hvor du ikke kan forstyrres, eller hvor det i det mindste signaleres, at du kun skal forstyrres, når det er meget vigtigt. Tænk også over at sikre andre i hjemme et ”safe-space” og alene tid. 
  1. Hold dig/jer ikke tilbage med at lave flere regler og rutiner end normalt. Det kan være regler og rutiner, der kun handler om dig selv, men hvis du bor sammen med andre, og det også omhandler dem, bør I udarbejde dem i fællesskab. Skriv dem evt. ned og hæng op på køleskabet, så alle ved, hvad de har at forholde sig til. 

Reglerne i forhold til dig selv kan f.eks. handle om:

-       Hvor længe du må spille på computeren hver dag

-       Hvor tit du skal lave mad (f.eks. fastholdelse af at lave mad selv hver eller hver anden dag)

-       Hvor tit og hvordan du skal være fysisk aktiv

-       Hvor tit du skal ud og have frisk luft

-       Hvor tit og hvordan du skal have kontakt til familie og venner (telefonisk mv.) Lav evt.          aftale om, hvornår andre skal kontakte dig

-       Hvor meget du skal studere eller arbejde dagligt, (hvis du er under uddannelse eller i job)

 

Fælles regler med andre kan f.eks. være: 

-       Hvem som hører musik, hvornår

-       Hvornår der skal ryddes op

-       Hvem der kan bruge fjernsynet, hvornår

 

Indfør dine regler i dine daglige rutiner og i dit skema over dagen eller ugens aktiviteter.

Login